søndag den 23. september 2012

RABARBERTÆRTE... Mums!


Jeg elsker rabarbertrifli og ville derfor forsøge, at lave en tærte med samme elementer. Her er så resultatet. En ganske almindelig tærtebund fyldt med mazarinmasse og pyntet med en frisk vaniljecreme og masser af rabarber - også med lidt chokolade flager på toppen! Næste gang vil jeg også komme lidt knuste makroner på.

Tærtebund/mørdej: 300 g mel, 150 g blødt smør, 100 g flormelis, 1 stort æg.
Ælt det hele sammen med hænderne til en ensartet masse og stil dejen på køl i ca. 30 min. inden udrulning.

Masse: 100 g sukker, 2 store æggehvider, 250 g marcipan
Rør sukker og æggehvider sammen med en ske og lad det trække i ca. 1 time, indtil sukkeret er opløst. Tilsæt LIDT EFTER LIDT marcipanen til massen er ensartet.

Creme: 1/4 l piskefløde, 2 1/2 spsk græsk yoghurt 10%, korn fra 1 vaniljestang, 3 spsk sigtet flormelis.
Pisk fløden til en let skum og vend forsigtigt yoghurten i. Mas vaniljekorn ud i lidt flormelis og sigt det + resten i cremen - vend og smag til. Stil på køl.

Rabarber: 650 g rabarber, 150 g rørsukker, 1 vaniljestang.
Skær rabarberne ud i små stænger på ca. 2-3 cm.. Bland vaniljekorn med sukker. Læg rabarber i en beklædt bageplade og drys med vaniljesukkeret - bag ved 170 grader i 18-20 min. Afkøl.

Rul tærtedejen ud til en tærteform med løs bund på 26 cm.. Bag tærtedejen alene i ca. 10 min ved 175 grader - til bunden lige har sat sig(gerne med fx porcelænskugler i). Fyld massen i og bag den videre ved samme grader i 20-25 min., til kagen har en flot gylden farve. Afkøl den helt, gerne på rist.
Smør cremen på og læg derefter de afkølede rabarber på. Pynt med chokoladeflager. Evt. kan man lægge et lag knuste makroner under cremen - det vil jeg prøve næste gang :) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar